Kalevi Salonen

Hallituksen sote-mallille on nyt konkreettinen vaihtoehto

Verkossa on nyt aloite pelkistetyn terveydenhuoltojärjestelmän (https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/3380) toteuttamiseksi. Siinä esitellään kiistatta yksinkertaisin, asiakasystävällisin ja taloudellisin mahdollinen ratkaisu sote-uudistukseen. Kaiken kukkuraksi sen puitteissa myös valinnanvapaus ja kilpailu ovat hallituksen malliin verrattuina ylivoimaisella tasolla. Siinä missä hallituksen esitys ei täytä ainuttakaan terveydenhuoltoon tai taloudellisuuteen liittyvää tavoitetta, pelkistetty malli täyttää tai ylittää ne kaikki. Ainuttakaan kompromissia ei ole tarvinnut tehdä.

 

Tässä tiivistelmä pelkistetyn terveydenhuoltojärjestelmän pääpiirteistä:

1.      Potilas-, työterveys-, mielenterveys-, hammas- ja lääkehuolto yhdennetään maksuttomaksi terveydenhuolloksi.

2.      Kustannukset katetaan veroilla niin, että yksityinen ja julkinen puoli saavat potilaistaan keskimäärin saman ikäluokittaisen rahasumman. Yksityisellä puolella kustannukset korvataan jälkikäteen verovähennyksenä korkeintaan julkisen puolen vastaaviin kustannuksiin saakka.

3.      Julkisen terveydenhuollon laskutuskustannusten poistuessa samalla monet korvaus- tai kompensointijärjestelmät (Kela, sosiaalitoimi, verottaja) käyvät tarpeettomiksi, jolloin maksujen sosiaalinen oikeudenmukaisuus toteutuu automaattisesti. Erittäin vaatimattomilla muutoksilla verotuksessa voidaan korvata monta kallista toimintoa.

4.      Kun yksityisen puolen asiakas maksaa aina vain tehdyistä toimenpiteistä, mitään hallituksen esityksen kapitaatiokorvaukseen liittyviä vääristymiä (esim. vakuutusten tai työterveyden kanssa päällekkäiset korvaukset, ylihoito, alihoito ja potilaiden sysääminen julkisen puolen vastuulle) ei voi syntyä.

5.   Pelkistetyssä terveydenhuoltomallissa kansalaisten valinnanvapaus on kokoaikaista. On harhaanjohtamista kutsua valinnanvapaudeksi mahdollisuutta valita kaksi kertaa vuodessa.

6.   Ilman aitoa valinnanvapautta ei voi syntyä kunnon kilpailua.

7.      Asiantuntijapohjainen keskushallinto (Terveyshallitus) antaa parhaat edellytykset valtakunnallisten mittakaava- ja synergiaetujen sekä tutkimuksen ja terveydenhuollon välisen vuorovaikutuksen hyödyntämiselle. Toisaalta keskittämisen (yleishallinnossa) ja hajauttamisen (paikallisessa toiminnassa) edut voidaan saavuttaa samalla kertaa.

8.      Terveyshallinnon asiantuntijapohjaisuus takaa myös, ettei terveydenhuoltouudistus johda vain poliittiseen kertaratkaisuun vaan jatkuvaan kehitysprosessiin, johon koko ajan panostetaan. Tämän vastakohtana hallituksen maakuntauudistuksen kaltainen poliittinen välihallintotaso toisi järjestelmään lähinnä vain tehottomuutta.

9.      Lääkehuolto on osa terveydenhuoltoa, joten sen pitämiseen erillään muusta terveydenhuollosta ei ole ainuttakaan syytä. Lääkehuollon muuhun terveydenhuoltoon yhdentämisellä saavutetaan mittavia taloudellisuuteen, lääketurvallisuuteen, toimitusvarmuuteen, kriisivalmiuteen ja asiakasmukavuuteen liittyviä etuja.

10.  Mahdollisimman yksinkertainen terveydenhuoltojärjestelmä helpottaa tietojärjestelmien suunnittelua ja ylläpitoa (myös tulevaisuuden muutoksia). Kyse olisi varmuudella miljardien eurojen kumulatiivisesta kustannuserosta hallituksen sote-uudistusmalliin nähden. Terveydenhuollossa tietotekniikan yksinkertaisuuteen liittyvä parempi luotettavuus on myös erityisen tärkeää.

11.   Pelkistetty terveydenhuoltomalli ylittää kaikki uudistukselle asetetut vaatimukset ilman ainuttakaan kompromissia. Kun vielä kustannusero hallituksen malliin nähden on karkeasti 10 mrd €/v luokkaa, tosiasiallisesti muita vaihtoehtoja ei enää pitäisi olla.

12.   Pelkistetty malli on toteutettavissa vuosia hallituksen mallia nopeammalla aikataululla. Tästä antanee kuvan jo se, että hallituksen esityksen lähes 4000 liuskan mittaiseen sote-lakipakettiin verrattuna pelkistettyyn terveydenhuoltomalliin tarvitaan kertaluokkaa pienempi sivumäärä.

 

Kansalaisaloitteeseen liittyy (vielä tekeillä oleva) sivusto (https://sites.google.com/view/pelkistetty-sote), jolla toteutetaan sote-uudistuksen kansalaisvalmistelua. Kuka tahansa voi lähettää pelkistettyyn terveydenhuoltojärjestelmään parannusehdotuksia, uusia tai parempia perusteluja, perusteltuja vastaväitteitä tai vaikkapa vain ehdotuksia asioiden paremmaksi muotoiluksi. Niiden perusteella aloitetta päivitetään. Lopputuloksena on sitten ratkaisumalli, jonka hyvät ja huonot puolet sekä tarvittaessa myös kysymykseen tulevat vaihtoehdot on kattavasti esitetty. Näin valmisteltuna malli tulee olemaan poliitikoille aivan eri luokan asia päätettäväksi kuin hallituksen mielikuvapohjainen ja kapeanäköalainen esitys.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (5 kommenttia)

Käyttäjän topira kuva
Topi Rantakivi

Tuohan on aika uusi kansalaisaloite ja aikaa ei voi pysäyttää odottamaan täydennyksiä. Olisiko kannattanut avata kansalaisaloite, kun itse kotisivussa olisi koottu tiivistelmä ja täydellinen sisältö kaikille luettaviksi?

Käyttäjän ahkalevisalonen kuva
Kalevi Salonen

Verkossa on kotisivu (https://sites.google.com/view/pelkistetty-sote), jossa on tiivistelmä ja aloitteen täydellinen sisältö. Siellä oleva sisältö on kuitenkin päivittyvä (asian suhteen muutetut kohdat näytetään). Kerron tästä kansalaisfoorumista illalla enemmän.

Käyttäjän VesaLevonen kuva
Vesa Levonen

Ei kyllä valitettavasti aukea tuo sun juttusi ja miten ne lupaamasi 10 miljardin säästöt hallituksen malliin verrattuna syntyy? Onko kaikki yhtä samaa "mössöä" kuten tuosta kohdasta yksi tulee vaikutelma, kun potilas-, työterveys-, mielenterveys-, hammas- ja lääkehuolto yhdennetään maksuttomaksi terveydenhuolloksi? Sisältyykö siihen perusterveyden- ja erikoissairaanhoito?

Käyttäjän ahkalevisalonen kuva
Kalevi Salonen

Kiitos kommentistasi! Keskustelemalla asiat selkiytyvät. Sote-uudistus on niin iso kokonaisuus, että pelkistettynäkin sen kuvaileminen jää väistämättä aika yleiselle tasolle. Olen myös muissa yhteyksissä huomannut, että ihmisten perinteisiä ajatuskuvioita on perin vaikea muuttaa. Paras esimerkki tästä sotessa on apteekit.

Olet ihan oikeassa, että esittämäni karkea kustannusero hallituksen malliin verrattuna on käsittämättömän suuri. Arvio perustuu eri tahojen esittämiin lisäkuluihin: palkkojen harmonisointi ~0,7 mrd, päivystykset (Lasse Lehtonen) ~3 mrd, työterveyshuollon sekä vakuutusten kanssa päällekkäiset kapitaatiokorvaukset ~1,1 mrd, nykyisten yksityisen puolen asiakkaiden siirtyminen valtion maksettaviksi ~0,9 mrd ja maakuntahallinto >0,2 mrd. Kun sitten otetaan vielä huomioon pelkistetyn terveydenhuoltojärjestelmän tuottamat selkeät (ei siis mitään toiveajattelua) miljardien säästöt, suuruusluokka on todellakin 10 mrd €/v. Siinä eivät muutamien miljardien mahdolliset virheetkään enää vaikuta johtopäätöksiin.

Maksuton terveydenhuolto kattaisi todellakin niin potilas-, työterveys-, mielenterveys-, hammas- kuin lääkehuollonkin. Kannattaa huomata, että kaikki nuo kustannukset jakautuvat suhteellisen tasaisesti ihmisten puoluekannoista riippumatta, eli ei terveydenhuolto ole mitään politiikkaa. Toisaalta kun yhteiskunta on myös sitoutunut pitämään huolta kansalaisten terveydestä, jatkuva laskutusrumba ja siihen liittyvä korvausbyrokratia on hullutusta.

Vielä erikoissairaanhoidosta sen verran, ettei sen koplaaminen perussairaanhoidon kanssa tarkoita, että kaikki olisi yhtä "mössöä" vaan kyllä hoitoa annettaisiin edelleenkin hierakisesti useammalla tasolla. Silloin vain hoitoketjut samoin kuin rahoituskin olisivat yhteen kytkettyjä, jolloin toiminta olisi nykyistä helpommin tasapainotettavissa.

Käyttäjän ahkalevisalonen kuva
Kalevi Salonen

Oikeastaan esittämäni sote-uudistusmalli voidaan pelkistää kahteen pääkohtaan: maksuttomuuteen ja hallinnon keskittämiseen Terveyshallituksen alaisuuteen.

Maksuttomuudella järjestelmästä poistuu valtava määrä byrokratiaa ja käytänteitä voidaan pelkistää yksinkertaisimmiksi mahdollisiksi. Markkinatalouden kokemukset osoittavat, että niin toiminta saadaan kaikkein taloudellisimmaksi. Samalla se olisi yksinkertaisinta myös kansalaisille.

Rakenteiden yksinkertaistuminen on ratkaiseva tekijä (aivan varmasti miljardiluokassa) myös olennaisen tärkeille tietojärjestelmille. Jos sovellusympäristö monimutkaistuu (kuten hallituksen sote-uudistusmallissa) ohjelmointi ja ylläpitokustannukset vähintäänkin kaksinkertaistuvat. Jos taa mennään pelkistettyyn järjestelmään, ne todennäköisesti puolittuisivat. On myös huomattava, että sote-uudistus on tietotekniikan kannalta niin massiivinen, että täydellisen epäonnistumisen vaara on ilmeinen. Riski saattaa tutkimusten mukaan olla jopa 50 % (tämä kertoo myös monimutkaisten tietotekniikkaprojektien kustannuksista).

Terveyshallituksella puolestaan luotaisiin terveydenhuollolle aivan uusi vauhdittaja, joka kontrolloisi joustavasti koko maan terveydenhuoltoa. Samalla se leikkaisi sairaanhoitopiirien toiminnasta kaiken byrokratian mikä vain on käytännöllistä. Terveyshallituksen kulut olisivat vain pieni murto-osa maakuntahallinnon kuluista eikä politiikka pääsisi vääristämään terveydenhuoltoa.

Toimituksen poiminnat